Pozitivní lobbing: DM Drogerie
- ESG vpraxi
- 16. 3.
- Minut čtení: 2
Ačkoli je pozitivní lobbing zatím spíše výsadou nevládních organizací a sociálních podniků, najdeme i privátní společnosti, které se o dění ve společnosti zajímají a vysílají do ní signály k pozitivní změně. Téma, za které lobbují, se jich pravděpodobně týká a mohou tuto snahu využít pro budování image. Anebo, naopak svou pověst použít k dosažení změn k lepšímu pro lidi, kteří si kupují jejich výrobky. Pozitivní lobbing je jedna z aktivit, kterou lze zahnout do pro některé vágního „G“.
Je lobbing špinavá práce?
Lobbing, tedy snaha ovlivnit politická rozhodnutí vlády, je často považován za morálně pochybnou činnost, která škodí spravedlivému a účinnému vytváření politik. Považujeme ho za doménu úzkého kruhu lidí, kteří hájí u zákonodárců jen své zájmy.
I kvůli této pokřivené pověsti jsme zapomněli, že lobbing hraje zásadní roli v dialogu mezi tvůrci politik a veřejností. A pozitivní lobbing firem může být jedním z nástrojů, který jej opět nasměruje na lepší cestu.

Menstruace není luxus
V našem nákupním košíku se ocitne různé zboží, ale jen některé je opravdu nutné koupit. A jasným zástupcem oné nepostradatelné kategorie jsou menstruační potřeby pro ženy. Samy ženy, ačkoli je potřebují průměrně 2000 dní v životě, většinou ani nevědí, že jsou zatížené 21% DPH podobně jako třeba cigarety či alkohol.
Představuje to jednu z nejvyšších daní v Evropě. Polsku se menstruační potřeby zdaňují například 5% sazbou DPH, v Německu 7% a ve Velké Británii dokonce 0% sazbou.
Dm mimo podpory lobby za snížení DPH rozjelo kampaň, ve které o menstruaci otevřeně komunikují, boří tabu s ní spojená a upozorňují na menstruační chudobu, kdy si ženy nemohou dostatek pomůcek vůbec dovolit koupit.
„V dm zastáváme názor, že by se téma menstruační chudoby mělo stát veřejným, protože je důležité, aby všechny ženy a dívky měly přístup k menstruačním potřebám. Jsou totiž nutností, ne luxusem,“ říká Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.
Budování brand image skrz pozitivní lobbing
Dm s tématem spojila také další aktivity. Zákazníkům připravila ve věrnostním programu netradiční kupon na 21× více bodů, a to na nákup libovolného množství menstruačních kalhotek a kalíšků, které jsou nyní trendy ekologickou formou menstruačních potřeb.
Společnost dm také darovala menstruační potřeby v hodnotě 1 milionu korun organizacím Sola pomáhá a Člověk v tísni, které se řešením menstruační chudoby zabývají.
Dm má v ČR silný hlas, který veřejnost slyší, a ačkoli pravděpodobně nikdo ze společnosti dm osobně u žádného politika nelobboval, svými aktivitami téma pomohli zviditelnit.
Více o kampani naleznete v tiskové zprávě společnosti dm. Více o pozitivním lobbingu si můžete přečíst například v článku prestižní vysoké školy HEC Paris, kde se pozitivním lobbingem zabývá profesor EU práva Alberto Alemanno.