top of page

Vyhledávání

Pro „“ bylo nalezeno 67 položek

  • Sebeřízení namísto vedení - Tyrkysové organizace, příklad Czechitas

    Tyrkysové společnosti jsou příkladem moderního a agilního řízení společností. Tyto firmy zavádí plochou firemní kulturu bez formální hierarchie. Takto řízené jsou schopny pružně reagovat na rychle měnící se prostředí, například na požadavky stakeholderů, na dopady vlastních aktivit nebo na události odehrávající se v makroprostředí společnosti. Tyrkysové společnosti byly poprvé popsány v knize Budoucnost organizací od autora Frederica Lalouxe. Jedná se o firmy budoucnosti, které se zakládají na autenticitě. Autor dělí společnosti na celkem pět skupin: 1. Červené: jedná se o společnosti s násilným řízením, řadí pod ně gangy a mafie, 2. Žluté: mají vysokou míru vedení, řídí se skupinovými normami. Jedná se například o školy, církve nebo armády. 3. Oranžové: mají hierarchickou strukturu, pevně definované procesy a dávají důraz na efektivitu. Spadají pod ně například korporáty. 4. Zelené: jedná se o pluralitní společnosti, jejichž charakteristickým znakem je koexistence různých názorových skupin. Je prosazována rovnost, harmonie, spolupráce, konsenzus, důvěra a lidský přístup. Tento model se aplikuje například ve společnosti Ben & Jerry‘s. 5. Tyrkysové: jedná se o trend 21. století a možnou budoucnost firemní kultury. Jsou založeny na principu sebeřízení na základě dané role a vytrácí se hierarchický přístup. Společnosti upřednostňují zaměstnance tam, kde mohou uplatnit své silné stránky, a kde mohou být autentičtí. Ze začátku to není snadné Strukturální změny mohou být při přechodu na tyrkysovou firmu ze začátku hodně pomalé a bolestivé. Ne každý se v systému, kde je kladen velký důraz na svobodu, flexibilitu a nic není pevně dané, cítí pohodlně. S tímto ohledem se musí hledat lidi, kteří se budou v sebeřídící firmě cítit dobře a uplatní zde své nadání. Na silné stránky jednotlivců se koncept tyrkysové organizace zaměřuje obzvláště. Dává zaměstnancům prostor realizovat se i nad rámec jedné pozice, chopit se různých příležitostí a profesně i osobnostně hodně vyrůst. Není překvapením, že na sebeřídící formu přecházejí spíše menší společnosti. Výjimkou je třeba technologická firma Etnetera, která má přes 150 zaměstnanců a funguje na bázi rozčleňování do menších proměnlivých týmů. Mezi tyrkysové organizace se v Česku řadí také třeba Czechitas, Bezobalu, Applifting nebo Frank Bold. Nezisková organizace Czechitas je jednou ze organizací, které se považují za tyrkysové. Jedná se o organizaci, která přivádí ženy do světa IT. Společnost jde cestou tyrkysu téměř od samotného počátku jejich existence. Flexibilita Nyní funguje na tomto principu asi 70% organizace. Ta dává velký důraz na individualitu zaměstnanců, týmového ducha a společné hodnoty. Dále umožňují zaměstnanců velmi často zkrácené úvazky, díky kterým mohou fungovat ve více odděleních a být tak pružnější. Zkrácené úvazky jsou mnohdy výhodné pro ženy, které tvoří velkou část zaměstnanců organizace. Bez přímé hierarchie Na rozdíl od typických tyrkysových organizací, které úplně ruší hierarchickou strukturu, ve společnosti Czechitas mají 3 úrovně organizace: vrcholové vedení, kapitány jednotlivých oddělení a následně všechny ostatní. Nicméně všechny tři skupiny přichází pravidelně do kontaktu. Více o tyrkysových společnostech můžete najít zde. Krátký rozhovor o fungování tyrkysu ve společnosti Czechitas můžete najít zde.

  • Druhově pestré letiště - Biodiverzita & Letiště Václava Havla

    Ochrana a podpora biodiverzity jako klíčová součást ESG strategie Až do nedávné doby byla ochrana biodiverzity v rámci firemní ekologie často opomíjeným tématem. To se však začíná měnit s narůstajícími požadavky spojenými s ESG (Environmentální, Sociální, Governance) principy. Biodiverzita je nyní uznávána jako jeden z šesti hlavních cílů EU taxonomie, což odráží její rostoucí prioritu v environmentálních strategiích. Cíle a projekty Letiště Václava Havla Letiště Václava Havla v Praze si klade za cíl zvýšit biodiverzitu nejen na svém areálu, ale i v širším okolí. Prostřednictvím konkrétních projektů a finanční podpory iniciativ v okolních obcích se snaží přispět k ekologické stabilitě a rozvoji druhové pestrosti. Program "Biodiverzita" má ambici do roku 2050 podpořit až 100 projektů, které by měly vést k vytvoření "zeleného prstence" kolem letiště. Praktické aplikace a příklady projektů V rámci programu bylo v roce 2023 podpořeno 12 projektů, které zahrnovaly různorodé aktivity od vytváření květnatých luk po instalaci umělých hnízd pro ptáky a zlepšení systémů zadržování dešťové vody. Mezi konkrétní projekty patří například zvýšení pestrosti agroekosystémů v Ruzyni nebo vzdělávací programy zaměřené na ekologii. Role modrozelené infrastruktury Letiště rovněž implementuje prvky modrozelené infrastruktury, které jsou součástí širších opatření EU taxonomie. Tyto infrastrukturní prvky jsou navrženy tak, aby podporovaly přirozený koloběh vody a zlepšovaly mikroklimatické podmínky, což přispívá ke zvýšení jakosti místních vodních a vegetačních zdrojů. Tento přístup nejenže zlepšuje ekologickou stabilitu v okolí letiště, ale také posiluje jeho sociální odpovědnost a snižuje dopad na životní prostředí. Skrze tyto iniciativy Letiště Václava Havla demonstruje, jak mohou velké instituce hrát klíčovou roli v podpoře biodiverzity a udržitelného rozvoje. Více o ESG projektech Letiště Václava Havla: https://www.prg.aero/environmentalni-odpovednost

  • Expertní dobrovolnictví - Laskavý šálek od Tchibo

    Expertní dobrovolnictví zaměstnanců firem může mít hluboký a pozitivní dopad na ně, komunitu i samotné firmy. Tato forma angažovanosti umožňuje zaměstnancům uplatnit jejich odborné dovednosti a znalosti mimo tradiční pracovní prostředí, například při práci pro neziskové organizace nebo komunitní projekty. Zaměstnanci se nejenže učí nové dovednosti a rozvíjejí své sociální a profesní sítě, ale také získávají nový pohled na problémy, kterým čelí jejich komunity. Pro firmy toto představuje příležitost ukázat své sociální závazky a posílit korporátní kulturu založenou na společenské odpovědnosti a vzájemné podpoře. Kromě toho expertní dobrovolnictví zvyšuje spokojenost a motivaci zaměstnanců, což vede k lepším pracovním výkonům a snížení fluktuace zaměstnanců. Tímto způsobem dobrovolnictví slouží jako most mezi firemním sektorem a společností. Laskavý šálek Když se řekne Tchibo, pravděpodobně si představíte šálek voňavé kávy, za značkou se ovšem skrývá i velká inspirace v oblasti odpovědného podnikání a ESG. Společnost Tchibo dlouhodobě pomáhá s udržitelným pěstováním kávy farmářům v rovníkové oblasti „kávového pásma“. V roce 2019 se rozhodli předávat své kávové a prodejní know-how také sociálním kavárnám, které zaměstnávají lidi s různým hendikepem. Program Laskavý šálek probíhá formou expertního dobrovolnictví v rámci workshopu přímo v sociálních kavárnách. Zaměstnanci společnosti Tchibo předávají klientům své odborné znalosti i praktické rady nejen v přípravě kávy, ale i při obsluze zákazníků. Během workshopu, ušitého na míru, si klienti získané znalosti rovnou vyzkouší. Ročně takto Tchibo zdarma proškolí zhruba 80 zaměstnanců sociálních kaváren. V minulém roce Tchibo rozšířilo program o nový modul, který umožňuje klientům získat cenné zkušenosti přímo v obchodech Tchibo. Formou stáže si klienti vyzkouší běžný provoz v některé z prodejen v Praze v OC Atrium Flora, v Centru Novodvorská Plaza, či v Olomouci v OC Šantovka. Cílem programu je poskytnout klientům reálný náhled na fungování obchodu a přiblížit je k návratu do běžného pracovního prostředí. Závěrem Laskavý šálek není jen o poskytování know-how, ale také o vzájemném obohacení a posilování hodnot solidarity a lidskosti. Tchibo tak dává prostor nejen pro kvalitní kávu, ale také podporu a pomoc těm, kteří ji potřebují. Zdroje: https://www.tchibo.com/servlet/content/1052490/-/root-page/tchibo-company/spoleensk-odpovdnost.html https://www.tchibo.cz/laskavy-salek-c402042041.html https://www.ceskenoviny.cz/pr/zpravy/laskavy-salek-tchibo-startuje-novy-modul-pro-pokrocile/2377568

  • Ruka podaná maminkám v nouzi - příležitost pro firemní CSR

    Projekt Fandi mámám byl založen v roce 2022 za cílem podpořit matky samoživitelky s malými dětmi. Spočívá v poskytování dobrovolnické pomoci matkám s jejich běžnými povinnostmi, jako je nákup, vaření, úklid či hlídání dětí. Dobrovolníci projektu jsou školeni v oblastech bezpečnosti i komunikace s dětmi a rodiči. Spolupracují s pečovatelskými a sociálními službami, které pomáhají identifikovat rodiny vyžadující podporu. Pomoc nabízí projekt Fandi mámám zdarma, financuje se z darů jednotlivců i firem. Zapojení se do projektu Fandi mámám by mohlo přinést společnostem řadu výhod pro zlepšení jejich ESG hodnocení. Podpora matek s malými dětmi naplňuje environmentální i sociální pilíř udržitelného rozvoje, neboť usnadňuje ženám setrvat na trhu práce (S3).  Zároveň projekt spolupracuje s odborníky na bezpečí dětí, takže společnosti by mohly demonstrovat dodržování mezinárodních norem ochrany lidských práv (S4). Dobrovolnická činnost zaměstnanců pak může být zařazena jako součást jejich hodnocení a motivačních programů (S4). Pokud by se některá firma rozhodla podpořit projekt Fandi mámám formou finančního daru či zapojením zaměstnanců jako dobrovolníků, mohlo by to pomoci nejen matkám v nouzi, ale zároveň i ke zlepšení ESG hodnocení dané společnosti. Jak se můžete zapojit do pomoci maminkám samoživitelkám? Projekt Fandi mámám nabízí několik způsobů, jak se můžete aktivně zapojit a pomoci maminkám v tíživé životní situaci. Materiální pomoc Nejpřímější formou je darování konkrétních věcí, které maminky aktuálně potřebují. Na webových stránkách projektu najdete seznam aktuálních potřeb jednotlivých maminek - od potravin a drogerie po nábytek, elektroniku či oblečení pro děti. Stačí si vybrat maminku, které chcete pomoci, a věci jí zaslat. Formou je i přímá finanční podpora na nákup těchto položek. Dlouhodobé dárcovství Stanout se dlouhodobým dárcem je skvělá možnost, jak poskytnout systematickou pomoc konkrétní mamince a rodině. Vyplněním jednoduchého formuláře se zavážete k pravidelným měsíčním či čtvrtletním finančním darům, které rodině výrazně ulehčí jejich situaci po delší dobu. Nákup triček a tašek Symbolickou, ale velmi cennou podporou je zakoupení originálního trička či tašky s logem projektu Fandi mámám. Tím nejen pomůžete financovat činnost organizace, ale také dáte najevo svou solidaritu s matkami samoživitelkami. Finanční podpora Pokud nehledáte osobní kontakt s konkrétní rodinou, můžete projekt podpořit finančním darem. Tyto prostředky organizace využije na pokrytí provozních nákladů a rozšíření pomoci do dalších regionů. Spolupráce firem Projekt Fandi mámám vítá také spolupráci se společnostmi, ať už formou finančního příspěvku, materiální pomoci, organizace zaměstnaneckých sbírek či dlouhodobého partnerství. Firmy tak mohou výrazně přispět ke zlepšení situace samoživitelek. Zapojení dobrovolníků V neposlední řadě projekt uvítá i pomoc dobrovolníků, kteří se mohou zapojit například do administrativy, organizace akcí či komunikace s dárci a samoživitelkami. Podpora projektu Fandi mámám je skvělou příležitostí, jak reálně zlepšit životní podmínky matek, které se ocitly v obtížné situaci a potřebují naši pomoc. Jakákoli forma angažovanosti, ať už finanční, materiální či dobrovolnická, může udělat velký rozdíl v životech těchto žen a jejich dětí.

  • Už žádné plýtvání s jídlem! Albert

    Plýtvání potravinami Globálně se ročně vyhodí přibližně 1,3 miliardy tun potravin, což představuje asi jednu třetinu veškeré potravinové produkce určené pro lidskou spotřebu. Tato plýtvání znamenají nejen ekonomickou zátěž, ale také zbytečnou spotřebu vody a energie, která byla vynaložena na výrobu těchto potravin, a to vede k zvýšeným emisím skleníkových plynů. zdroj: https://newsroom.albert.cz/media/zadne-zbytecne-plytvani-albert-ma-unikatni-prodejnu-kde-nevznikaji-prebytky Food waste obchod Albert Hypermarket Albert nacházející se v pražských Nových Butovicích je jedinou food waste prodejnou v České republice. Obchody denně vyhazují několik kilogramů prošlých potravin, jako je maso a jogurty, vizuálně nevhodného ovoce a zeleniny, a nevyužitého pečiva. Například v supermarketech Albert dosahuje podíl neprodaných potravin přibližně 1,5 % z celkového objemu. V reakci na tuto problematiku byl v Nových Butovicích zaveden pilotní program, který si klade za cíl tyto ztráty efektivněji využívat. Minimum přebytků Základem je minimum přebytků. Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě poptávky zákazníků. Tu má na starosti umělá inteligence. Další technologií je suchá pára, která je využívána v úseků ovoce a zeleniny a díky které se vytváří vhodné klima pro jejich čerstvost. Zelenina a ovoce ve špatné kondici se využívá k vytvoření cenově výhodných tříkilových bedýnek. A pokud jde o banány, přímo v prodejně přezrálé banány využívají k pečení jejich banánového chlebíčku. Takové ovoce a zelenina je nějak nezávadná, avšak pro zákazníka nevzhledná a nelichotivá ke koupi. Ostatní potraviny, které mají blížící se datum expirace je zlevněno 30 % slevou a 50 % slevou je zlevněno nebalené pečivo na konci každého dne. Kantýna Jinak Unikátním a inovativním krokem je zero waste kantýna aneb Kantýna jinak. K vaření v ní se využívají výhradně potravinové přebytky Albert prodejny! Kantýna se nachází v zázemí firmy v Nových Butovicích. Nabízí kvalitní a levné jídlo pro zaměstnance prodejny a kanceláří a současně pomáhá prodat potraviny před koncem spotřeby. Denně se připravuje cca 150 porcí jídla a menu se připravuje v daný den (obsahuje nejméně jedno vege jídlo). Přebytky jsou ovšem i z ostatních zapojených prodejen. Část neprodaných potravin, kterou kuchař nevyužije v zero waste kantýně směřují 6x týdně do potravinových bank. Pečivo nevhodné ke konzumaci míří na farmy. I když se jedná o známý koncept ve světě, v České republice jde o prvním zero waste maloobchod, jež vytváří minimální přebytky. Jde o zajímavý, inovativní a inspirující krok směrem ke snížení plýtvání s potravinami!

  • Vratné stojany na zboží - PENNY & Nestlé

    Běžnou součástí prodejen s potravinami jsou jednorázové kartónové POS stojany. Ty umožňují určitou selekci zboží vystavit blíže zákazníkovi a upozornit jej na ně. Tyto stojany jsou po skončení akce nebo po vyprodání zboží většinou likvidovány. Jde přitom o tisíce tun papíru ročně, jehož výroba má obrovskou stopu na životní prostředí. Ať už spotřebou vody, energií, anebo paliv při následné přepravě. Doposud využívané kartonové stojany, které se nezřídka už po dvou týdnech vyhazují, nově nahradí drátěné modely navržené na principech cirkulární ekonomiky. Společnost PENNY a Nestlé se domluvily, že budou spolupracovat na sdílení a znovupoužití drátěných stojanů. A nejde jen o úsporu papíru a snížení naší ekologické zátěže přírody, ale také o úsporu času zaměstnanců, ať už přímo na prodejnách nebo v logistice, i snazší manipulaci. Rozhodnutí na základě dat Studie životního cyklu (LCA), kterou si Nestlé nechalo zpracovat, srovnává environmentální dopady kartonových a cirkulárních stojanů, přičemž cirkulární (drátěný) stojan z pohledu celkové environmentální zátěže na životní prostření vychází až 5krát lépe než stojan kartonový. Sdílený systém a jeho přínosy Cirkulární drátěné stojany fungují na podobném sdíleném systému jako LPR palety. Stojan se z prodejny vrací zpět k výrobci, který jej následně může pronajmout jinému dodavateli. Po vyprodání zásob se stojany složí, aby zabraly minimum místa. Následně pokračují do centrálního skladu, kde se očistí, opraví a připraví k dalšímu použití. Každý rok se v obchodech vyhodí tisíce kartonových stojanů. Nové, opakovaně použitelné stojany by měly významně snížit množství odpadu. Nestlé uvádí, že cílem je zjednodušit využívání těchto stojanů pro všechny dodavatele, což by mělo vést k menšímu dopadu na životní prostředí a snížení nákladů. Výhody a budoucí plány Výhody sdíleného systému jsou mnohé: od snížení potřeby nového materiálu po zjednodušení logistiky a úsporu pracovního času. Pokud pilotní projekt ukáže úspěch, plánují Penny a Nestlé rozšířit používání cirkulárních stojanů napříč celou svou prodejní sítí. Tento krok by mohl nastavit nový standard pro retailový sektor v České republice, zároveň demonstruje, jak praktické aplikace cirkulární ekonomiky mohou přinést reálné výhody jak pro podnikání, tak pro životní prostředí.

  • TOP Employer certifikát - PPL

    Oblast péče o zaměstnance je klíčovým aspektem strategie rozvoje lidských zdrojů. Což zní velmi formálně, ale úspěch každé společnosti stojí na jejích zaměstnancích. A kvalitní dlouhodobý výkon odvádějí ti spokojení. Aktuální studie a průzkumy zaměstnanecké spokojenosti ukazují, že investice do rozvoje a pohody zaměstnanců se projevují nejen ve zvýšení produktivity a kreativity, ale také v nižší fluktuaci a větší loajalitě k firmě. Jedním z oceněním, které hodnotí přístup firem k pilíři S1 - Vlastní zaměstnanci je certifikace Top Employer Czech Republic 2024, kterou uděluje organizace Top Employers Institute. Jedná se o certifikaci, o kterou se mohou ucházet společnosti, které se zaměřují na rozvoj S pilíře v jejich společnosti, konkrétně na péči o své zaměstnance. Tato certifikace je udělována na základě nezávislé analýzy 6 oblastí, které se dále dělí do 20 podoblastí. Mezi 6 hlavních oblastí patří: řízení zaměstnanců, zaměstnanecká kultura, atraktivita pro zaměstnance, rozvoj zaměstnanců, angažovanost zaměstnanců, sjednocení zaměstnanců. Letos (2024) vyhrála toto ocenění společnost PPL. PPL CZ se dle vlastních vyjádření dlouhodobě snaží vytvářet přátelské a moderní pracovní prostředí a udržovat své zaměstnance spokojené. Nabízí vzdělávací příležitosti, podporu duševního a fyzického zdraví, rozvoj talentů a příjemné a rozmanité pracovní prostředí. Společnost zaměstnává nejen administrativní a řídící pracovníky, kteří se starají o chod společnosti, ale také velké množství řidičů a brigádníků. Z tohoto důvodu se společnost snaží být flexibilní vůči potřebám jejich zaměstnancům, ať už se jedná o částečné úvazky, zaměstnance na rodičovské dovolené nebo zaměstnance se zdravotními potížemi. A co dalšího stojí za úspěchem? Díky vhodnému výběru kandidátů na správná místa a jejich následnému rozvoji může mít společnost tak dobré výsledky. "Je potřeba brát v potaz měnící se požadavky a návyky různých generací, ale také zachovat vzájemnou sounáležitost a pochopení. Ať už jde o pracovníky v provozu či v kanceláři, řeší se všeobecná flexibilita jako možnost částečných úvazků, podpora rodičů nebo osob s handicapem. Home office se stává ve firmách jistým standardem, ale pro provoz, který třeba práci z domova vykonávat nemůže, je důležité cítit od firmy podporu a udržovat tak vnitřní balanc a respekt,“ popisuje recept HR ředitelka společnosti. Pokud si chcete přečíst celý článek, ve kterém se HR ředitelka PPL, paní Kuchárová, vyjadřuje k úspěchům PPL CZ, můžete zde. PPL není jediným zaměstnavatel, který certifikaci získal. Kompletní seznam zaměstnavatelů, kteří získali certifikaci Top Employer 2024 najdete zde.

  • Recyklovaný beton: Red-Beton

    Dle Ministerstva životního prostředí tvoří stavební a demoliční odpady více než polovinu z celkové produkce všech odpadů v ČR. Navíc je ve stavebnictví spotřebováno velké množství přírodního kameniva, jehož zásoby se v globálním měřítku rychle tenčí.  Opatření, která vedou k jejich recyklaci a opětovnému využití, jsou tedy velmi ceněná a mohou být krásným příkladem opatření v rámci cirkulární ekonomiky. Jak to funguje v praxi je zobrazeno na obrázku níže. V rámci udržitelné výstavby je požadováno použití materiálů, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Tento požadavek krásně splňuje recyklovaný beton, který je vyráběn buď s částečným, nebo úplným nahrazením přírodního kameniva.  To je velkou výhodou nejen z hlediska menšího využití přírodního kameniva, protože v ČR nebyl nový kamenolom otevřen už 30 let, ale také proto, že je zajištěna cirkularita materiálu z demolice staveb. Ačkoliv uhlíková stopa není to primární, čím recyklovaný beton přispívá snížení vlivu na životní prostředí je úspora uhlíkové stopy u tohoto materiálu zhruba 15%. Této úspory je docíleno především vlivem úspory dopravy, recyklát totiž nemusíme z místa demolice odvážet na skládky a betonárka nemusí dovážet kamenivo z lomu. Víte že: Stavebnictví spotřebuje zhruba tolik nerostných zdrojů, kolik veškeré další průmyslové obory dohromady? Brněnská společnost RED-BETON se právě výrobou recyklovaného betonu zabývá a má bohaté zkušenosti s praktickými realizacemi. Nabízí navíc licenci a originální know-how pro výrobu betonu z recyklovaného inertního stavebně demoličního odpadu. Ze stavebního recyklátu je možné vyrobit i vysoce kvalitní beton s parametry v mnohém lepšími než u betonu z přírodního kameniva. Mezi výhody patří také omezení dopravy kameniva. Dalšími plusy jsou také nižší objemová hmotnost, výrobní náklady a tepelně izolační vlastnosti, které jsou předpokladem pro využití při výstavbě budov i skladových hal, nebo podkladních konstrukcí nebo ve formě prefabrikovaných výrobků (opěrné stěny, plotové tvarovky, silniční panely). Více informací se dočtete ZDE.

  • Vracení knih zpět do oběhu - Martinus: knihovrátek

    Cirkulární ekonomika se stává velmi oblíbenou. Můžeme do ní zahrnout sdílení, pronájem, opětovné použití, opravu, renovaci či recyklaci materiálů. Z toho vyplývá, že cílem je využívat produkty opakovaně a prodloužit jejich životnost. Takový přístup vede nejen k ochraně přírody a efektivnějšímu využití zdrojů, ale i ke snížení odpadu. Cest pro zavedení cirkulární ekonomiky do vlastního podnikání je několik. My se dnes podíváme na jednoduchou cestu výkupu již přečtených knih a jejich opětovný prodej. Čtení knih se v České republice těší velké oblibě. Knihy nám otevírají brány do říše fantazie, rozvíjí slovní zásobu i znalosti, a zvyšují emoční inteligenci. Podle poslední zprávy Svazu českých knihkupců a nakladatelů se v České republice ročně prodá 25 milionů výtisků knih.  Společnost Econea uvádí, že z jednoho průměrně vzrostlého stromu se vyrobí něco málo pod 100 knih. To znamená, že na výrobu knih určenou českým čtenářům padne zhruba 250 tisíc stromů. Knihkupectví Martinus je odpovědné podnikání dlouhodobě blízké. Jedním z jejich udržitelných kroků je projekt Knihovrátek, přes který mohou zákaznici vrátit již přečtené knihy zpět do oběhu. Na oplátku dostanou poukázku na nákup zboží v Martinusu. Přečtené knihy prodává knihkupectví levněji než ty nové. Do oběhu se díky Knihovrátku vrací knihy, které jinak často po prvním přečtení leží v knihovně. Pomocí Knihovrátku se už v prvním roce podařilo vrátit 300 tisíc knih, mezi nimi často i jinak beznadějné vyprodané bestsellery. Není proto divu, že se projekt stal brzy velmi oblíbeným – šetří životní prostředí i náklady. Pokud budeme vycházet z výše uvedené statistiky, znamená to 3000 ušetřených stromů a dalších hodnotných zdrojů. Uživatelské prostředí Knihovrátku je příjemné a jednoduché. Zákazník ihned uvidí odhadovanou výkupní cenu. Po zadání knih do systému, stačí knihy odeslat pomocí Zásilkovny nebo přinést na prodejnu. Na oplátku zákazník ihned obdrží poukázku na nákup dalších knih, nemusí čekat na jejich další prodej. Více o Knihovrátku najdete zde: https://www.martinus.cz/knihovratek Další zdroje: Svaz českých knihkupců a nakladatelů: https://www.sckn.cz/file/wysiwyg/files/zprava_o_kniznim_trhu2022_2023_sckn.pdf Econea https://blog.econea.cz/stante-se-ekoctenarem-poradime-vam-jak-na-to/

  • Duševní zdraví - Seznam.cz

    Dbát o zdraví vlastních zaměstnanců se vyplatí. Zaměstnavatelé, kteří investují do duševního zdraví svých zaměstnanců, zaznamenávají výrazný nárůst produktivity a snížení absencí. Průzkum provedený American Psychological Association ukázal, že až 89% zaměstnanců v podnicích s vysokou mírou podpory duševního zdraví uvádí větší spokojenost s prací a vyšší celkovou pohodu. V dnešním rychle se měnícím pracovním prostředí je podpora duševního zdraví zaměstnanců klíčová pro udržení jejich produktivity a spokojenosti. Své o tom ví ve společnosti Seznam.cz, kde v minulém roce vyhlásili Týden duševní pohody. I takové aktivity je možné zahrnout v sociálním pilíři do oblasti S1 (vlastní zaměstnanci). Týden duševní pohody ve společnosti Seznam.cz zaměřený na seberozvoj i pohodu na duši proběhl formou workshopů, webinářů nebo informativních článků. Témata týkající se základů duševní hygieny, relaxačních technik, prorůstového managementu, biohackingu, ale i problematiky zvládání stresu či vyhoření přiblížili svým kolegům interní trenéři Seznam.cz ve spoluprací s externími odborníky. V rámci Týdne duševní pohody pro kolegy připravili mimo jiné i letáčky se základním desaterem tipů a triků na podporu duševní pohody, zajímavé články o duševním zdraví včetně kontaktů na odborníky. Zájemci si také mohou vyzkoušet e-learning s názvem Vztahy na pracovišti. Obrovský zájem ze strany zaměstnanců svědčí nejen o úspěchu celé akce, ale i důležitosti této problematiky ve společnosti. Podrobnější informace o akci najdete na blogu společnosti: https://blog.seznam.cz/2023/06/tyden-dusevni-pohody-v-seznamu/

  • Udržitelné budovy - Sluňákov

    Udržitelnost ve stavebnictví se neustále vyvíjí, přičemž zelený management hraje klíčovou roli v minimalizaci environmentálních dopadů moderních staveb. Jeho základním posláním je efektivní využívání energie a přírodních zdrojů, což je realizováno prostřednictvím inovativních ekologických stavebních přístupů. Tyto zahrnují strategické umístění budov, využití solárních panelů, efektivní vytápěcí systémy, energeticky úsporné osvětlení a spotřebiče, využívání ekologicky šetrných materiálů a průběžné vzdělávání personálu. Jedním z předních příkladů udržitelné architektury je centrum ekologických aktivit Sluňákov v Horce nad Moravou v Olomouckém kraji. Tato nízkoenergetická budova, oceněná cenou Grand Prix již v roce 2007, představuje významný milník v historii zeleného managementu. Svého času předběhla standardy udržitelného stavitelství a stala se inspirací pro budoucí projekty.. Klíčové aspekty budovy Sluňákov: Materiály: Konstrukce zahrnuje dřevo, beton, sklo, kámen a nepálené cihly, čímž využívá široké škály přírodních materiálů. Integrace s přírodou: S jejím nenápadným designem se Sluňákov harmonicky zapojuje do chráněné krajiny Litovelského Pomoraví, na první pohled připomínajíc svou formou další terénní vlnu. Energetická efektivita: Díky nízkoenergetickému designu, zahrnutí vegetační střechy, využití zemního valu pro tepelnou izolaci a orientaci budovy k maximálnímu využití pasivních solárních zisků výrazně snižuje potřebu energie pro vytápění. Využití přírodních zdrojů: Budova je vybavena systémem pro zachycení dešťové vody, která se následně používá pro splachování, úklid a zálivku vegetační střechy, a solárním systémem pro ohřev vody. Součástí areálu jsou výběhy pro ovce, naučné stezky přírodou a další unikátní stavby. Je to místem relaxu a odpočinku, které se nachází jen pár kilometrů od rušné Olomouce. Více o centru Sluňákov tady.

  • Agilní přístup k řízení jako součást ESG strategie

    V dnešní době rychlého vývoje je nezbytné být připraven se těmto změnám přizpůsobovat. Pružně reagovat na potřeby zákazníka, ale i na dopady aktivit mé společnosti. Jako odpověď na tuto potřebu některé týmy a dokonce i celé společnosti zavádějí agilní přístup k řízení. Tento přístup je založen na několika základních principech: Flexibilní plánování: Agilní týmy se zaměřují spíše na krátkodobé cíle, jelikož dlouhodobé cíle mohou být v době jejich dosažení již neaktuální. Na druhou stranu ale usilují o dlouhodobou hodnotu. Týmová spolupráce: Agilní týmy jsou efektivnější, jelikož podporují aktivní spolupráci mezi zaměstnanci. Ve společnostech s agilním řízením mnohdy nefungují oddělení, ale právě zmiňované týmy. Členové různých týmů mezi sebou spolupracují například v rámci kruhů, které se zaměřují na konkrétní projekty. Zodpovědnost jednotlivce za úkoly: Na rozdíl od tradičního přístupu, kde za splnění úkolů zodpovídá vedoucí, v agilních týmech za splnění úkolů zodpovídají samotní zaměstnanci. Transparentnost a komunikace: Agilní týmy vyžadují otevřenou komunikaci. Zaměstnanci si často sami volí, jaké úkoly během dne či týdne splní, a to je potřeba transparentně komunikovat. Informace musí být dostupné pro všechny zainteresované strany. Transparence je hlavní hodnota. Retrospektiva, zpětná vazba: Dosažené výsledky se v určitých časových intervalech diskutují a zpětně hodnotí. To slouží k předcházení nedostatků v budoucnosti. Společné hodnoty: Abychom věděli, jakým směrem jdeme, je potřeba mít stanovené společné hodnoty. Tyto hodnoty by měly být vžité a ne jen plané fráze. Jednou ze společností, která tento agilní přístup zavedla, je IRESOFT s.r.o. Implementace probíhá pod taktovkou agilního kouče, kterým je v případě společnosti IRESOFT bývalý zaměstnanec IT týmu. IT tým byl prvním, který v této společnosti agilní přístup zavedl. Agilní přístup k řízení je klíčovým prvkem moderního správního řízení, které se snaží reagovat na rychlé změny v obchodním prostředí. Pokud si chcete přečíst další informace o tom, jak se staví společnost k agilnímu řízení, můžete zde. Případně, pokud vás zajímá agilní řízení jako takové, můžete si o něm přečíst zde.

bottom of page